بلبرینگ کف‌گرد ساچمه بشکه‌ای

حالت زاویه دار بودن شیارغلتک نسبت به محور در این بلبرینگ ها، آنها را برای تحمل بارهای شعاعی و محوری مناسب می سازد. خصوصیت مهم دیگر آنها قابلیت خود تنظیم بودن است که این امر موجب عدم حساسیت رولبرینگ نسبت به ناهمراستایی شافت است.
این رولبرینگ ها تفکیک شدنی بوده، واشر شافت به همراه قفسه و غلتک ها یک قسمت و واشر محفظه قسمت دیگر را تشکیل می دهد. غلتک های بشکه ای در این نوع رولبرینگ ها حالت نامتقارن داشته، تعداد زیاد این غلتک ها به همراه طراحی خاص شیار غلتک موجب قدرت فوق العاده بالای آنها دربرابر بارهای محوری است ضمن اینکه از سرعت دورانی نسبتاً بالایی نیز برخوردارند. طراحی های خاصی نیز وجود دارند (پسوند E) که قدرت تحمل بار آنها از نوع معمولی نیز بالاتر است.
بعضی از سری های این نوع رولبرینگها با قفسه فولادی واکثریت سری ها با قفسه فولادی یا برنجی ماشینکاری شده تولید می گردند که این قفسه ها با یک بوش که در سوراخ واشر شافت تعبیه شده است، جهت قرار گرفتن در وضعیت درست تنظیم می شود. همانگونه که قبلاً گفته رولبرینگ های کف گرد بشکه ای خاصیت خود تنظیمی دارند.
تحت بار نرمال Fa+2.7Fr≤0.05Co، در صورتیکه واشر شافت بچرخد و با ناهمراستایی ثابت شافت مقادیر ناهمراستایی زاویه ای ذیل مجار است:

292(E) 293(E) 294(E) سری برینگ
2º 2.5º 3º ناهمراستایی

با افزایش بار، ناهمراستایی مجاز کاهش می یابد. مثلاً تحت بار Fa+2.7Fr=0.15Co مقدار ناهمراستایی برای هر سه سری به º1.5 می رسد.
رولبرینگ های کف گرد بشکه ای تا دمای +200ºc قابلیت کارکرد دارند.
روانکاری
استفاده از روغن در روانکاری این رولبرینگ ها مناسب تر از گریس است. استفاده از گریس نیز تحت شرایط بخصوص مثلاً بارهای سبک یا دورهای کم امکان پذیر است. سرعت دورانی رولبرینگ با گریس در مواردی که شافت عمودی است نصف مقداریست که می توان در مواقع افقی بودن شافت بر آن اعمال نمود

مطالب مرتبط