در میان انواع قطعات صنعتی و بلبرینگ ها و رولبرینگ ها، کاسه نمد نامی آشنا برای صنعتی کاران است.این قطعه به نوعی درزگیر میباشد و برای درزبندی استفاده میشود.

تاریخچه پیدایش

از زمان های بسیار دور، مهندسان با این مشکل که قطعات دارای روغن، آب یا هرگونه سیال دارای نشتی هستند مواجه بودند.برای اّب بندی نیاز به وسیله ای نفوذناپذیر و محکم بود.اولین کاسه نمد استفاده شده نوعی چرم و نمد فشرده شده بود که در چرخ ارابه ها استفاده میشد.

اواخر سال 1920 نوع جدیدی از کاسه نمد ها ساخته شد که ترکیبی از چرم ضخیم و کاسه های فلزی بود.با گذر زمان و در زمان جنگ جهانی دوم، انواع لاستیک های انعطاف پذیر و مصنوعی جایگزین چرم شدند.امروزه از انواع الاستومر ها و فرآورده های انعطاف پذیر در کاسه نمد ها استفاده میشود.

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد که معادل انگلیسی آن Radial shaft seal میباشد، همانگونه که در بالا اشاره شد نوع خاصی از درزگیر میباشد که برای انواع شفت های دوار و پوسته های حاوی سیال استفاده میشود.هدف اصلی استفاده از این قطعه، جلوگیری از نشت سیال به بیرون از شفت و پوسته میباشد.

برای بررسی دقیق تر کاسه نمد باید به اجزای تشکیل دهنده آن دقت کنیم.یک کاسه نمد از حداقل 3 فنر، نمد فشرده شده به منظور جلوگیری از نشت سیال و یک واشر گرد فلزی بصورت کاسه تشکیل شده است.

وظیفه نمد فشرده شده جذب روغن و سیال بوده و از انتشار آن جلوگیری میکند.کاسه فلزی در کنار فنر ها باعث ایجاد یک عایق فلزی شده که سطح قطعه را میپوشاند.

با استفاده از کاسه نمد در انواع قطعات، سیال درون قطعه که میتوان انواع میله ها، شفت ها و پیستون ها باشد زندانی شده و بدلیل عایق کاری با کاسه نمد، امکان خروج از قطعه را ندارد.البته امروزه به تمامی واشر های بزرگ و کوچک که در صنعت استفاده میشوند، کاسه نمد میگویند.

انواع کاسه نمد

همانگونه که در بالا اشاره شد کاسه نمد کاربرد فراوانی در انواع فعالیت ها و ماشین های صنعتی دارد.از این رو در سایز و جنس های متفاوتی تولید میشود.به این دلیل که در هر مکانیزم و ماشین حرارت تولید شده و فشار متفاوت است، از این رو از انواع فلزات و آلیاژ ها برای ساخت کاسه نمد ها استفاده میشود.

کاسه نمد چیست | کاربردهای کاسه نمد | بلبرینگ | قیمت بلبرینگ | انواع بلبرینگ و رولبرینگ

اگر دمای قطعه هدف بالا باشد، از انواع کاسه نمد های سیلیکونی استفاده میشود.اما اگر دما به بالاتر از حد مجاز یعنی 250 درجه سانتیگراد برسد، از کاسه نمد های نسوز یا به اصطلاح وایتون استفاده میشود.

در میان خودرو ها و ماشین آلات که حرارت و فشار کمتر است میتوان از انواع کاسه نمد های کربنی نیز استفاده کرد.اگر کاسه نمد در مکانی استفاده شود که در مجاورت آب باشد، باید از کاسه نمد های استیل به منظور جلوگیری از زنگ زدگی استفاده کرد.

در برخی از قطعات که در آنها از شفت حرکتی استفاده شده است، از کاسه نمد های دو فنره استفاده میشود که دو طرف شفت را پوشش میدهد.در این حالت قطعه به مکانی متصل میشود که شفت حرکت رفت و برگشتی داشته باشد.

شکل و ظاهر کاسه نمد

باید توجه داشت که این قطعات بسته به کاربرد و محل مورد استفاده با شکل ها و ویژگی های متفاوتی تولید میشوند. تفاوت در جهت شیار ها، شکل کاسه نمد ( گرد،مربعی یا به اشکال دیگر) و همینطور جنس کاسه نمد از مواردی هستند که در طراحی این قطعات مورد توجه قرار میگیرند.

طول عمر کاسه نمد

بطور کلی عوامل زیادی در طول عمر یک قطعه نقش دارند.همانند معیار های انواع بلبرینگ ها در کاسه نمد ها نیز عواملی در طول عمر این قطعات نقش دارند.اما مهم ترین عوامل در میان این موارد، دما و فشار هستند که رابطه مستقیم با کاسه نمد دارند.

فشار

انواع کاسه نمد های شعاعی برای استفاده در سیستم های پرفشار مناسب نیستند.در این نوع از کاسه نمد ها، بخش انعطاف پذیر بسیار نازک بوده و استحکام بالایی در برابر فشار های بالا ندارد.در تولید کاسه نمد ها باید حس ماکزیمم فشار مکانیزم مورد توجه قرار گرفته تا از خرابی محصولات و کاهش طول عمر آنها جلوگیری شود.

دما

بطور کلی سه نوع دما به یک کاسه نمد وارد میشود.دمای بیرونی، دمای زیرلبه و دمای انباره.در کنار هم قرار گرفتن این سه نوع دما باعث میشود که مواد انعطاف پذیر استفاده شده در کاسه نمد یا همان الاستومر ها اندکی سخت تر شوند.این فرآیند باعث میشود که طول عمر قطعه پایین بیاید.

اگر دمای زیرلبه نیز زیاد باشه و به حد دمای بیرونی کاسه نمد برسد، بدلیل حرکت رفت و برگشتی شفت، امکان پارگی و خراب شدن کاسه نمد وجود دارد.اگر اولویت طول عمر یک قطعه باشد، همواره باید دمای زیر لبه و انباره مورد بررسی قرار گرفته تا به حد خطرناک نرسد.

طبقه بندی کلی کاسه نمد ها

در حالت کلی میتوان یک طبقه بندی کلی برای دسته بندی انواع کاسه نمد ها در نظر گرفت

کاسه نمد گریس

این نوع از قطعات فاقد لبه فنری بوده تا از خروج انواع روغن ها و گریس جلوگیری کند. به این نوع از قطعات V-ring نیز میگویند.

کاسه نمد روغن

در این نوع از قطعات باید از کاسه نمد هایی استفاده کرد که دارای فنر داخلی باشند.به این منظور که روغن ها گرانروی کمتری نسبت به گریس داشته و به راحتی نشت پیدا میکنند.

کاسه نمد فنری و بدون فنر

کاسه نمد های فنری به طور کلی در انواع سیستم های شفت رفت و برگشتی، سیستم های دوار و سیستم هایی که دارای تنش بالا هستند استفاده میشوند.استفاده از فنر ها باعث کم کردن تنش و پایداری قطعه میشود.

مدل بدون فنر در زمانی استفاده میشود که محور تنشی تک محوره بوده و دارای حرکت دوار و یا بیشتر تک محور نباشد.مانند حرکات رفت و برگشتی شفت ها.

سخن آخر

در کنار انواع بلبرینگ و رولبرینگ ها، کاسه نمد ها نیز نقش بسزایی در مکانیزم ها و ماشین ها دارند.در این مقاله بصورت دقیق با این قطعه حیاتی آشنا شده و با روش کار آن و همینطور انواع آن اشنا شدیم.

در صورتی که تمایل به استفاده از این قطعات دارید،تیم ایمن رول در خدمت شما عزیزان بوده تا در کنار تهیه قطعات به بهترین قیمت، از اصالت محصولات و اجناس خود اطمینان داشته باشید.

آدرس: تهران، خیابان اکباتان، کوچه ناظم‌الاطباء شمالی، پاساژ امام حسین، طبقه اول، پلاک ۲/۲۰
شماره های تماس جهت اطلاع از موجودی و سفارش بلبرینگ و رولبرینگ:

0912-106-4830          021-33991416

جهت مشاهده محصولات و ویدیو های بیشتر به صفحه فروشگاه ایمن رول در اینستاگرام مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید