انواع مختلفی از کاسه نمد ها در صنایع گوناگون استفاده میشوند که هر نوع کاربردی متفاوت و شرایط استفاده متفاوتی را دارا میباشند.امروزه از متریال ها و مواد مختلفی برای ساخت کاسه نمد ها و اورینگ ها استفاده میشود که در شرایط استفاده آنها و تحمل آنها تفاوت هایی وجود دارد.

در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید کاسه نمد بررسی کاسه نمد ها ، کاسه نمد های لاستیکی یا همان NBR و کاسه نمد های Silicone را مورد بررسی و مطالعه قرار میدهیم.

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد قطعه ای پراستفاده در صنعت بوده که وظیفه اصلی آن عایق بندی و جلوگیری از نشت سیال و مایعات میباشد. کاسه نمد میتواند دارای اجزای مختلفی باشد ولی ۳ جز اصلی کاسه نمد ها کاسه فلزی و درپوش فلزی ، نمد نسوز و فشرده شده و یا لاستیک و فنر ها چفت کننده میباشند.

نوع دیگری از کاسه نمد ها بصورت حلقه های O شکل بوده که به آنها اورینگ میگویند؛ وظیفه این نوع از قطعات نیز جلوگیری از نشت سیال میباشد. تقریبا تمام اورینگ ها از جنس پلاستیک و مشتقات مرتبط میباشد.

بررسی کاسه نمد ها

همانطور که گفته شد هدف اصلی برای خرید کاسه نمد و استفاده از آنها در قطعات صنعتی ، جلوگیری از نشت سیال و آب بندی قطعه میباشد. نمد فشرده شده درون کاسه نمد و یا لاستیک با ضخامت بالا که در بخش فلزی کروی کاسه نمد وجود دارد، از نشت سیال و خروج آن از سیستم کنترل جلوگیری میکند.

کاسه نمد سیلیکونی (Silicone)

سیلیکون ها از خانواده پلیمر ها میباشند. این محصول فرآیند واکنش سیلیکون و متیل کلرید میباشد که دارای استحکام الاستیک بسیار بالایی میباشد.مهم ترین مزیت سیلیکون و کاسه نمد های سیلیکونی این است که هرچه کاسه نمد و سیلیکون در مجاورت آب و سیال قرار بگیرد، کلر های سطح آن بیشتر از بین رفته و مقاومت کاسه نمد بیشتر میشود.

ماده اصلی که ما آنرا با نام مخفف Silicone میشناسیم، وینیل متیل سیلیکون نام دارد که از دسته الاستومر های کششی با مقاومت بالا هستند.این نوع از پلیمر بدلیل مقاومت بسیار بالا میتواند کاربرد فراوانی در انواع کاسه نمد ها و اورینگ ها داشته باشد.

لایه سیلیکونی توانایی تحمل حرارت تا 232 درجه سانتیگراد را دارا میباشد.همچنین انعطاف پذیری این پلیمر تا دمای -60 درجه سانتیگراد بسیار بالا است و قابلیت الاستیک خود را حفظ میکند.همچنین سیلیکون عایق مناسب در برابر هوا و ازن نیز میباشد.

ویژگی های کاسه نمد سیلیکونی

  • مقاومت در برابر هوا، رشد قارچ و کپک، توانایی قرارگرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش و ازن
  • غیرقابل استفاده بودن در کنارسوخت های نفتی و روغن های معدنی، قابلیت خوردگی در مجاورت اسید و هیدروکربن ها
  • دامنه دمایی منفی 70 درجه تا مثبت 450 درجه سانتیگراد (منفی 60 درجه فارنهایت تا 232 درجه)
  • قابلیت استفاده از مواد افزودنی مختلف شیمیایی برای بالابردن استحکام کاسه نمد
  • قابلیت تحمل در برابر تداخل های الکترومغناطیسی

موارد استفاده از کاسه نمد سیلیکونی

میتوان گفت که از انواع کاسه نمد و اورینگ ها سیلیکونی در تمامی قطعات صنعتی میتوان استفاده کرد.این محصول دارای استحکام بسیار بالا بوده و توانایی تحمل فشار بالا در دمای بالا را دارا میباشد.تنها نکته قابل توجه این است که از کاسه نمد های سیلیکونی نمیتوان در مجاورت سیال های اسیدی و هیدروکربنی استفاده کرد.

کاسه نمد لاستیکی (NBR)

نوعی از کاسه نمد ها کاسه نمد های لاستیکی هستند که اورینگ استفاده شده در آن از جنس لاستیک نیتریل بوتادین میباشد که مخففا به آن کاسه نمد NBR میگویند. خاصیت اصلی این نوع از کاسه نمد، جلوگیری از نشت سیالات روغنی میباشد.

تولید اولیه این نوع از کاسه نمد به دوران پس از جنگ جهانی اول برمیگردد که شیمیدان آلمانی به نام اریش کنراد آنرا کشف و اختراع کرد.پس از ان استفاده از این نوع کاسه نمد در صنایع بسیار مرسوم و متداول شد.

برای تولید کاسه نمد NBR از ترکیبات اکریلونیتریل و بوتادین استفاده میشود که با درصدی از آب مخلوط شده و در اخر در فرایند پلیمراسیون قرار میگیرند.هرچه مقدار آکریلونیتیریل در ترکیب بیشتر باشد، مقاومت کاسه نمد در برابر سیالات روغنی نیز بیشتر میشود و همچنین مقدار واکنش پذیری در برابر گاز ها کمتر میشود.

همچنین هرچه فرآیند تولید در دمای بالاتری اتفاق بیوفتد، کاسه نمد در برابر دمای بالاتر مقاوم شده و تحمل حرارتی آن بالا میرود.

موارد استفاده از کاسه نمد NBR

معمولا در ماشین آلاتی که در آنها از سیالات روغنی استفاده میشود، از کاسه نمد های NBR برای جلوگیری از نشت استفاده میشود. عمده ترین بخش استفاده از این نوع از کاسه نمد و اورینگ در صنایع خودرو و قطعات خودرو است.

راهنمای خرید کاسه نمد | کاسه نمد NBR و کاسه نمد Silicone | بلبرینگ | قیمت بلبرینگ | انواع بلبرینگ و رولبرینگ

همچنین از این نوع کاسه نمد لاستیکی در شیلنگ ها و واشر های مورد استفاده در کنار نازل ها و یا دیفیوزر ها استفاده میشود.

ویژگی های کاسه نمد لاستیکی NBR

  • این نوع از کاسه نمد تحمل حرارتی از بازه منفی 35 درجه تا مثبت 120 درجه سانتیگراد را دارا میباشد.از این رو نمیتوان از آن برای دماهای بالا و در فشار زیاد استفاده کرد.
  • این کاسه نمد و پلیمر لاستیکی توانایی ترکیب شدن با انواع افزودنی هارا دارد و با استفاده از افزودنی های مختلف میتوان استحکام کاسه نمد را بیشتر کرد.
  • پلاستیک استفاده شده در این نوع از کاسه نمد بهداشتی بوده و از کاسه نمد NBR میتوان در صنایع خوراکی و دارویی استفاده کرد.

سخن آخر

در این مقاله از سری مقالات بررسی انواع کاسه نمد ها به سراغ کاسه نمد های سیلیکونی و پلاستیکی مصنوعی رفتیم تا اگر قصد خرید این محصولات را داشته باشید، با آگاهی بیشتر اقدام به خرید این کاسه نمد های کاربردی بکنید.

شما عزیزان میتوانید انواع مختلف کاسه نمد و بلبرینگ و رولبرینگ را از فروشگاه ایمن رول تهیه کرده و در صنایع و ماشین آلات خود مورد استفاده قرار بدهید.

آدرس: تهران، خیابان اکباتان، کوچه ناظم‌الاطباء شمالی، پاساژ امام حسین، طبقه اول، پلاک ۲/۲۰
شماره های تماس جهت اطلاع از موجودی و سفارش بلبرینگ و رولبرینگ:

0912-106-4830          021-33991416

جهت مشاهده محصولات و ویدیو های بیشتر به صفحه فروشگاه ایمن رول در اینستاگرام مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید